Assalamualaikum dan hai guys. Post ni adalah untuk mereka yang tak tau nak kerja apa sebab masih belajar dan juga takde duit nak buat bisnes. Naa akan share kerja part time yang Naa dan suami buat untuk dapat extra income. Kerja part time untuk student macam Naa dan suami mestilah bukan yang yang berat2. Like semua orang boleh buat la untuk dapat duit poket lebih kan. Walaupun dah dapat elaun RM430 daripada IPG, sangat la tidak cukup untuk bayar duit kereta, minyak, barang dapur dan juga skincare hihi. Done bebel so now lets continue to our purpose which is kerja part time yang sesuai untuk student. 


1. HOME TUTOR/TUITION



Untuk kerja ni, korang boleh la pilih subjek apa yang korang rasa sesuai dan korang mahir. Kalau Naa, of course la English walaupun kadang2 grammar entah kemana2.  Antara part time job yang ada, ni adalah job yang paling masyuk sebab bayaran sangat mahal. 

Rate untuk home tutor:


Sekolah rendah          : RM25/jam

Sekolah men. rendah : RM28/jam
Sekolah men. atas      : RM31/jam

Ni contoh rate mengajar kat Terengganu, tapi depends kat agent la plus minus. Kalau negeri lain-lain macam Selangor, KL, Pulau Pinang rate dia boleh sampai RM60/jam. Masyuk teruk bukan. Tapi this one mestilah memerlukan kepakaran, kesungguhan dan kecerdikan. Kalau korang perform masa sekolah dulu, boleh la try untuk ajar mana-mana subjek yang korang mahir. 



Kelas Sejarah Untuk Nadia Dan Asya (PT3)


English Class for Azfar and Wafi

CARA NAK DAPATKAN JOB :


          a) Melalui Facebook

Korang boleh join mana-mana group iklan yang ada kat facebook dan promote diri korang. Sebagai contoh, anda memerlukan tutor Bahasa Inggeris, saya menawarkan khidmat home tutor blablablablablabla. So bila ada orang tengok iklan tu, parents la for sure, diorang akan contact you la. 
          
          b) Melalui Agensi 
Cara yang ni lagi advanced daripada promote diri kat facebook sebab korang hanya perlu tunggu sebarang job yang available dari agensi sahaja. Benda yang korang boleh buat mula2 adalah dengan mencari pusat tuisyen yang ada area tempat korang tu.Kalau macam Naa, Naa join pusat tuisyen Itqan, HQ dia ada di dataran austin, Gong Badak. Bila dah jumpa pusat tuisyen area korang, cuba tengok dekat page dia sama ada mereka memerlukan guru/tutor yang baru atau tidak. Kalau ada terus grab la, kalau lambat melepas. Biasanya pusat tusyen terima je student untuk jadi tenaga pengajar asalkan korang perform. Setakat ni, alhamdulillah dah ada pengalaman mengajar budak sekolah rendah, menengah bawah dan menengah atas. Korang jangan lupa sediakan resume yang cantik2 untuk pusat tusyen dan sebelum mengajar kebiasaannya pusat tuisyen akan interview korang dan kena buat demo mengajar.



2. EVENT CREW



Seketul Ikhram yang tengah bosan sebab takde orang 

Untuk kerja ni, biasanya korang boleh buat masa weekend ataupun kebetulan hari yang takde kelas. Baru-baru ni Naa jadi crew event untuk Kids and Baby Fair di Taman Tamadun Islam untuk 3 hari. RM80/day. Kerja dia lek2 je, jaga kaunter registration sahaja. Jobscope dia chill2 je la, isi survey ibu mengandung, jaga booth belon. Sangat santai dan berbaloi la daripada duduk lepak kat rumah at least dapat RM80 sehari kan. Cara nak tau job ni ada kat mana, tengok kat facebook ataupun apps MAUKERJA. Biasa dia akan offer situ. Korang rajin-rajin kan untuk search dan tengok job yang korang boleh grab.



3. REVIEWER


My skincare account
Okay yang ni bukan part time job yang mendatangkan wang, tetapi menjimatkan wang. Korang boleh tulis review produk macam yang Naa buat dan post dekat Instagram. Masa nak post tu, gunakan hashtag yang berkaitan baru lah ramai yang akan baca. Sebagai contoh, since Naa suka sangat share dan review tentang skincare, company skincare from Korea start to notice me and asking me to review their product for free. Rasa heaven teruk tau tiap kali dapat email dari diorang untuk review produk. Tak perlu takut rosak muka ke apa sebab ni produk dari Korea bukan cikai macam sesetengah Malaysia punya local product tu. Basically now Naa ada lebih dari 10 serum yang dapat secara percuma dari diorang. Jimat duit i, dah la satu tu dekat RM100. Kalau pakai then rasa tak best, boleh la jual prelove hihi. Mahal gak tu sebab kita bukan pakai ganas2 pon. I sayang teruk skincare2 I, semuanya ditatang bagai minyak yang penuh tau. Macam mana Naa jaga Ikhram, macam tu la Naa jaga skincare Naa haha.


4. CAFE HELPER (AIRPORT)

Gambar waktu kerja kat cafe. 

Tak tau la nak pakai istilah apa, nak cakap kedai makan pon tak. Pembantu dapur, tak duduk kat dapur pon. Okay yang ni Naa kerja masa cuti sem, cuti hujung tahun sebab ada shif. Sehari kerja separuh hari je. Sama ada masuk Pagi atau masuk Petang. Rate dia mahal sikit daripada kerja kat kedai makan pagi sampai malam RM30. Okay kerja kat sini Naa punya tugas hanyalah mop lantai sekali sehari. Kecik je area dia tu, macam dua biji bilik tido je yang perlu dimop. Lepas tu, buat air dan cashier punya kerja tu. Waktu-waktu lain ape lagi, makan makanan yang ada la sebab makan minum free. Boleh ambik apa yang kita nak. Untuk kerja kat cafe luar airport camni, korang tak perlu basuh pinggan ke ape ke sebab takde sink tau. Just pagi2, orang datang letak makanan dan kita hanya perlu susun sahaja kasi nampak cantik.


Okay dah siap post kali ni. Ini saja part time job yang Naa pernah try setakat ni. Sekarang tengah cuba untuk bergiat dengan Adsense pulak. Banyak lagi nak kena belajar ni. Semoga bermanfaat ya apa yang Naa kongsikan kali ni. Kalau ada apa2 soalan boleh la comment dekat bawah ni.














0 Comments