Alhamdulillah, dah enam bulan. Maknanya my baby no longer exclusively breastfeeding. Dah campur makanan ye hehe. So sebagai guidance, untuk ibu2 especially new moms, ibu perlu decide nak pilih teknik apa untuk baby makan. Ada tiga cara iaitu:
1. Baby Led Weaning (BLW)
Teknik baby makan sendiri. Ni sekadar ringkasan lah ye, untuk info lebih tepat, ibu boleh tengok dekat website kat bawah.

kalau ibu2 nak pilih method ni, ada beberapa perkara ibu perlu belajar dan mahirkan diri. Antaranya:

1. Belajar dan mahirkan diri tentang choking first aid. Perlu tau apa cara perlu buat sekiranya baby tercekik
2. Perlu tau dan mahirkan diri untuk bezakan 'gagging' dan 'choking' (ni paling penting sebab ibu akan panik sekiranya ibu tak tau bezakan gagging dan choking)
3. Perlu tau cara untuk serve makanan pada baby. Tiap kali nak serve mohon google dulu cara potong, cara masak, tekstur yang sesuai untuk bagi pada baby.
4. Ibu perlu yakin dengan baby ibu. Yakin yang diorang mampu makan atau kunyah walaupun mereka takde gigi.
5. Ibu perlu kalis kecaman terutamanya bila ibu tinggal bersama ibu mertua ataupun golongan yang berusia dimana zaman diorang takde di apply teknik ini.
Teknik ni tak semestinya kita bagi makanan yang seketul macam tu ya ibu2. Kalau takut atau tak yakin, boleh je blendkan bubur or puree tapi bagi baby makan sendiri.

2. Traditional Method
Yang ni teknik macam ibu2 tau lah, blend, bubur, puree untuk baby. Kita suap macam biasa. Untuk ibu yang selesa dengan teknik ni boleh aje teruskan suap baby.

3. Mix method
Nak campur method satu dan dua maka terjadi lah mix method ni. Macam Naa, kat rumah pengasuh, pengasuh suap bubur, kat rumah, blw.
Pengalaman anak pertama, setahun dia dah mahir makan, jadi anak no 2 pun Naa apply benda yang sama. Kenapa naa pilih BLW? Sebab kemahiran makan baby berkembang dengan pesat dan satu lagi sesuai dengan family kami yang suka makan kat luar pastu maknya pulak malas nak suap. So parents makan, anak2 pun makan. Save time tapi energy tak berapa save sebab berkecah tu bukan biashe2 haha.

0 Comments